W październiku 2024 roku MPK Wrocław ogłosiło początek modernizacji pierwszych dwukierunkowych tramwajów Škoda 19T. Sprawdzamy na jakim etapie jest ten projekt i czy wszystkie 31 wagonów będzie objętych pracami.
O tym, że
miejski przewoźnik chce zmodernizować swoje dwukierunkowe Škody dowiedzieliśmy się jeszcze w 2022 roku. Wówczas pojawiły się pierwsze zapowiedzi dotyczące takiego projektu. Jednak dopiero pod koniec kwietnia 2024 roku
MPK Wrocław ogłosiło przetarg na modernizację swoich jedynych dwukierunkowych tramwajów.
To wbrew pozorom bardzo ważne pojazdy we flocie spółki. Dzięki nim można obsługiwać pętlę Gaj oraz Kozanów, które są zabudowane w formie rozjazdu międzytorowego. Wagon może być również wykorzystany do obsługi podobnej pętli przy Mostach Mieszczańskich czy na trójkącie manewrowym Teatralna – Wierzbowa.
Tramwaje we Wrocławiu. Na początek sześć wagonów Škoda 19T
Przewoźnik podpisał z firmą Saazt umowę na kwotę 36,5 mln zł na remont sześciu dwukierunkowych tramwajów. Jednak w ramach tzw. prawa opcji może wysłać pozostałe 25 wagonów, ale o tym w dalszej części tekstu. Wiadomo, że w tej chwili u wykonawcy remontu są dwa wagony: 3105 oraz 3113 i to przy nich prowadzone są prace. Obydwa wagony zostały już rozebrane a poszczególne człony oddzielone.
Fot. Daniel Siwak | Wagon Škoda 19T przy jednym z przystanków tramwajowych we Wrocławiu – W przypadku wagonu #3105, naprawa główna połączona jest z odbudową powypadkową. Ustalony został z likwidatorem ubezpieczyciela zakres naprawy, który będzie obejmował prace naprawcze na dwóch członach tramwaju – tłumaczy "Transportowi Publicznemu" Aleksandra Fedorczuk z MPK Wrocław.
– Przy wagonie #3113 aktualnie finalizowane są prace spawalnicze przy pudle tramwaju. Chodzi tutaj o wzmocnienie konstrukcji podłogi oraz wspawanie profili w ścianach bocznych umożliwiających dodatkowy poziomy podział poszycia bocznego tramwaju poniżej linii okien – uzupełnia przedstawicielka MPK.
W ciągu najbliższych tygodni pudła przejdą proces śrutowania oraz ponownego zabezpieczenia antykorozyjnego. Miejski przewoźnik chwali producenta wagonów – czeską Škodę pod kątem zastosowanych fabrycznie zabezpieczeń antykorozyjnych. W czasie prac remontowych nie jest konieczna duża ingerencja w ostoję pudła, ściany boczne oraz konstrukcję dachu.
Co z pozostałymi 25 wagonami? Decyzja do końca czerwca Warto zapytać, kiedy wrocławscy pasażerowie będą mogli ocenić efekt modernizacji? Firma Saazt ma 18 miesięcy na wykonanie naprawy pierwszego wagonu, co powinno nastąpić do kwietnia przyszłego roku. W MPK słyszymy, że jest szansa, że ten termin może być krótszy, bo wspomniana firma zna już konstrukcję tramwajów z rodziny Elektra.
Saatz był wykonawcą naprawy głównej wagonów Škoda 16T.
Fot. MPK Wrocław | Firma Saatz zmodernizowała dla miejskiego przewoźnika 17 wagonów Škoda 16T
Wiadomo, że spółka w ramach dofinansowania z Krajowego Planu Odbudowy
posiada kilkaset milionów uwolnionych w ten sposób środków. W pierwszej kolejności nadal chce je przeznaczyć na modernizację pozostałych wagonów Škoda 19T. Szacunkowo ma to kosztować blisko 150 mln zł. Problem w tym, że jeszcze niedawno nie było w tej kwestii decyzji. Czy teraz coś się już zmieniło? – Decyzja w tej sprawie zostanie podjęta do końca drugiego kwartału tego roku – zaznaczyła Aleksandra Fedorczuk z MPK.
Po zakończeniu modernizacji tramwaje nadal będą stacjonować w zajezdni "Borek" przy ul. Powstańców Śląskich. Wrocławski przewoźnik ma tam urządzenia niezbędne do obsługi tych wagonów oraz pracowników zaplecza technicznego z doświadczeniem w ich obsłudze.